Special Villas
Met de elektrische auto naar Frankrijk

Met de elektrische auto naar Frankrijk? Geen laadpaalstress!

Elektrisch rijden naar Frankrijk

Kun je inmiddels met een elektrische auto op vakantie naar Frankrijk zonder erbij na te denken? Zijn er genoeg laadpalen onderweg en werkt mijn laadpas wel in Frankrijk? Deze vragen krijg ik regelmatig van gasten. In Nederland zijn we al best verwend met het aantal laadstations langs de snelwegen en in de steden en dorpen. Ook zijn er diverse accommodaties waar je de elektrische auto kunt laden bij het vakantiehuis. In Frankrijk zijn ze een inhaalslag aan het maken en komen er steeds meer laadstations langs de snelwegen of net daarbuiten. Special Villas is op reis gegaan naar Zuid-Frankrijk en laat je zien hoe het in de praktijk werkt.

Snellader in Frankrijk

1. Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus plan voor vertrek je route en laadpunten. Er zijn diverse handige tools hiervoor zoals de EV-routeplanner van de ANWB of die van Chargemap. Deze laatste is een Frans bedrijf, maar zowel de website als de app zijn ook in het Nederlands en heel gebruiksvriendelijk. Je kunt hem in heel Europa gebruiken, dus ook handig voor een vakantie buiten Frankrijk. De route houdt rekening met de actieradius, type auto, met hoeveel % accu je vertrekt en aankomt. De app toont je een overzicht van alle laadmogelijkheden langs jouw route. Wanneer je deze gegevens op de telefoon invoert, kun je van start. Bij ieder station staat het aantal laadpalen vermeld, het type stekkeraansluiting, de keuze in laadsnelheid en hoeveel laadpalen er beschikbaar zijn. Ook de prijs wordt vermeld.

Route plannen voor de elektrische auto met Chargemap

2. Onderweg

Onze reis gaat naar Zuid-Frankrijk, in de omgeving van Narbonne in de Languedoc. De route is ca. 1250km en je kunt ervoor kiezen om de afstand in 1x te doen, maar je moet wel rekening houden met het aantal stops om te laden. De planning geeft 4 stops aan van totaal 2 uur, deze dien je dus wel mee te rekenen met je reistijd. Wij willen op ons gemak rijden en kiezen voor een overnachting halverwege. Kies voor een overnachtingsadres waar je de auto kunt laden. Je hoeft je niet exact te houden aan de laadpunten van de routeplanner, je kunt er ook voor kiezen om een ander laadstation in de buurt op te zoeken waar je bv. een hapje kunt eten. Er zijn namelijk ook laadstations zonder voorzieningen. Zorg ervoor dat je iets te eten en drinken bij je hebt. Kies voor snelladers of supersnelladers op je route, binnen ongeveer 30 minuten is je accu voor ca. 80% geladen en kun je weer op pad.

laadsnelheid elektrische auto tijdens het laden

3. Laadpassen

Het is verstandig om verschillende laadpassen aan te schaffen zodat je niet voor verrassingen komt te staan bij een oplaadpunt. We hebben, naast onze Nederlandse laadpas van e-Flux, ook een laadpas van Shell en een van Chargemap. Hiermee heb je een dekking van meer dan 90% om bij een laadpunt te kunnen laden en betalen. In de praktijk hebben we alleen de laadpas van Chargemap gebruikt in Frankrijk.

Kies voor een laadpas waarvoor je geen abonnementskosten hoeft te betalen en betaal per laadsessie. Met de laadpas van Chargemap kun je ook snelladen bij Superchargers van Tesla, ook als je geen Tesla hebt. Daarvoor moet je wel eerst de Tesla-app downloaden.

Bij iedere laadpas heb je ook een handige app, waar je niet alleen de locatie van de laadpalen kunt vinden, maar ook of deze beschikbaar zijn en met welke snelheid ze laden. Zo kun je de laadsessies zo efficiënt mogelijk plannen. Zorg dat je de apps op meerdere telefoons hebt staan. Mocht een telefoon geen bereik hebben, dan heb je backup.

Neem meerdere laadpassen mee

4. Milieusticker

In veel steden in Frankrijk geldt een milieuzone, waarvoor je een milieusticker nodig hebt. Deze geldt ook als je een elektrische auto rijdt. De sticker kun je van tevoren bestellen, doe dit ruim op tijd want hij wordt per post verstuurd vanuit Frankrijk. Je kunt de sticker alleen bestellen op de Crit'Air website van de Franse overheid. Met deze Nederlandse handleiding kun je de bestelling stap voor stap volgen.

Milieusticker Frankrijk

5. Soorten laadpalen

6 Laadstops had ik nodig om van Brabant naar Zuid-Frankrijk te rijden, inclusief 2 laadstops op het overnachtingsadres en de eindbestemming. Het Franse oplaadnetwerk is de laatste jaren sterk verbeterd. Er worden veel nieuwe laadstations gebouwd in de buurt van de snelweg, met veel laadpunten. Bij veel oplaadpunten kun je snelladen. Maar niet overal zijn er supersnelladers. Voor sommige Franse gebieden moet je echt een goede planning maken, omdat er weinig laadpalen of snelladers zijn. In Noord-Frankrijk, de Bourgogne, Auvergne en de Limousin zijn relatief weinig laadpalen. En tussen Lille en Parijs vind je wel laadpalen, maar dat zijn weer geen snellladers. Plan dus vooraf goed je trip.

Laden van de elektrische auto bij een laadstation in Frankrijk

6. Wat neem je mee op reis?

Wat neem je mee op reis, naast de laadpassen? De laadkabel moet je zeker niet vergeten, bewaar deze op een plek waar je makkelijk bij kunt zonder je koffers eerst uit de auto te moeten halen. Je hebt ‘m nodig voor het laden op bestemming of bij een laadpaal op straat. Niet iedere laadpaal in het dorp heeft namelijk een laadkabel. Neem voor de zekerheid ook een Granny Charger mee, een laadkabel die je kunt gebruiken op een normaal stopcontact. De laadsnelheid is weliswaar laag, maar je kunt ‘m bijvoorbeeld ’s-nachts gebruiken als er bij je overnachtingsadres geen laadpaal is. Vraag vooraf wel toestemming aan de accommodatieverschaffer en wees zo aardig om hem of haar te betalen voor de stroom. Een verlengsnoer is ook handig om bij je te hebben.

route plannen elektrische auto laden Frankrijk

7. Laatste tip

Een laatste tip die ik je nog wil meegeven is om niet door te rijden tot de accu bijna leeg is. Het kan gebeuren dat een laadpaal niet werkt, je geen juiste stekker hebt of de laadpas het niet doen. Stop dus op tijd om te laden. 

 

Bonnes vacances!